Literatur Review Gaya Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah , Keterlibatan dan Efektivitas Kinerja Guru di Sekolah

Authors

  • Aan Prastiyo Universitas Negeri Surabaya
  • Ima Widiyanah Universitas Negeri Surabaya
  • Kaniati Amalia Universitas Negeri Surabaya
  • Muhammad Nursalim Universitas Negeri Surabaya
  • Amrozi Khamidi Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.31539/alignment.v8i3.15601

Abstract

This study aims to determine the effect of the principal's participatory leadership style on the involvement and effectiveness of teacher performance in schools. There are several types of leadership styles, one of which is participatory leadership style. This leadership style provides space for subordinates to participate more in making a decision. Subordinates' opinions are listened to, of course, if they provide new views and are in accordance with the goals to be achieved. The relationship between superiors and subordinates is very friendly and warm and there is no authoritarian atmosphere. Teacher involvement is an important aspect that includes various dimensions, from active participation in work to roles in decision-making in schools. Factors that influence the effectiveness of teacher performance are ability, motivation, environmental conditions and opportunities. This study uses a literature review approach. The conclusion is that various previous studies strengthen this finding, showing the influence of the principal's participatory leadership style on the involvement and effectiveness of teacher performance in the school environment.

 Keywords: Teacher Performance Effectiveness, Participatory Leadership Style, Involvement

References

Adam, S. L., Kojo, C., & Saerang, R. T. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Partisipatif, Komitmen Afektif dan Budaya Organisasi terhadap Efektivitas Kerja Pegawai di Kantor Samsat Bolaang Mongodow (BOLMONG). Jurnal EMBA, 11(3), 1012–1023.

Asiah, S. (2018). Efektivitas Kinerja Guru. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 1–11.

Azzahra, S. A., Febriantina, S., & Wolor, C. W. (2024). Pengaruh Efikasi Diri Dan Organisasi Pembelajaran Terhadap Perilaku Kerja Inovatif Melalui Keterlibatan Kerja Pada Guru Sma Negeri Di Kecamatan Babelan. 2(3), 454–474.

Bashori, B., Chaniago, Z. I., Oktaviani, M., & Tamin, B. (2020). Peran Kepemimpinan Di Lembaga Pendidikan Islam. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 38–49. https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v2i1.2046

Dj Sinjo, J. (2023). Implentasi Diversi Terhadap Anak yang Berhadapan dengan Oleh Pembimbing Kemasyarakatan Balai Pemasyakatan Kelas 1 Manado. COMSERVA : Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 3(03), 894–898. https://doi.org/10.59141/comserva.v3i03.854

El-yunusi, M. Y. M., Pascasarjana, D., Sunan, U., Surabaya, G., Pascasarjana, M., Sunan, U., & Surabaya, G. (2023). Keterlibatan Guru PAI dan Orang Tua Murid dalam Membentuk Perilaku Siswa Studi Kasus MTS Darut Tauhid Kenjeran Surabaya Involvement of PAI Teachers and Parents in Shaping Student Behavior Case Study of MTS Darut Tauhid Kenjeran Surabaya. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(10), 1357–1370. https://doi.org/10.56338/jks.v6i10.4269

Elshifa, A., Anjarini, A. D., Kharis, A. J., & Mulyapradana, A. (2020). Pengaruh Keterlibatan Kerja dan Orientasi Belajar terhadap Kinerja Karyawan dengan Mediasi Kompetensi. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 3(2), 276–284. https://doi.org/10.36778/jesya.v3i2.183

Elyati, E., Idi, A., & Samiha, Y. T. (2022). Sekolah/Madrasah Sebagai Organisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 173–190. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/3376%0Ahttp://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/viewFile/3376/1355

Harahap, A. A., Sulasmi, E., & Aktar, S. (2023). Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah dalam Pemberdayaan Guru pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi di SD Al Hidayah Medan). Cendekia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(3), 425–431.

Imelda, Imanuel Tarigan, & Syawaluddin. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Promosi Jabatan Terhadap Motivasi Kerja Karyawan PT. Naga Hari Utama Medan. Jurnal Bisnis Kolega, 7(2), 30–39.

Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194–201. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.138

Kawangmani, S., & Harjanto, H. (2022). Pemberdayaan DUIT:Signifikansi Kepemimpinan Partisipatif Dalam Pemberdayaan Jemaat di Masa PPKM Pandemi Covid-19. KINAA: Jurnal Kepemimpinan Kristen Dan Pemberdayaan Jemaat, 3(1), 22–34. https://kinaa.iakn-toraja.ac.id/index.php/ojsdatakinaa/article/view/49

Kemendikbudristek. (2021). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2O2T Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah. Kemendikbud RI, 1–20.

Kusuma, O. ewi, & Luthfah, S. (2022). Modul 2.1 Pembelajaran yang berpihak pada murid. In K. Direktorat Kepala Sekolah, Pengawas Sekolah dan Tenaga Kependidikan (Ed.), Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents (edisi keti). Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Kusumawati, E. (2023). Efektivitas Kerja Guru. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 1487–1492. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1578

Lestari, S., & Arafat, Y. (2023). Efektivitas Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran IPAS. Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 15(2), 195–212.

Lestari, S., & Fauzan, M. (2024). Pengaruh Komitmen, Religiusitas dan Keterlibatan Guru Terhadap Kesejahteraan Subyektif Guru Madrasah Ibtidaiyah, Juwana, Pati, Jawa Tengah. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(8), 6425–6436. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i8.4666

M Daud, Y. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengelolaan Manajerial Sekolah. Intelektualita, 12(1), 41–60. https://doi.org/10.22373/ji.v12i1.19255

Mubarok, R., Nursalim, E., & Hasan, H. (2024). Eksplorasi Gaya Kepemimpinan Partisipatif Kepala Madrasah dalam Mendorong Peningkatan Mutu Madrasah Ibtidaiyah. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 480. https://doi.org/10.35931/am.v8i2.3419

Mulyadi, & Winarso, W. (2020). Pengantar Manajemen. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isallowed=y%0ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_sistem_pembetungan_terpusat_strategi_melestari

Pertiwi, N., & Atmaja, H. E. (2021). Literature Review: Peran Kepemimpinan Dalam Manajemen Perubahan Di Organisasi. Jurnal EK&BI, 4, 2620–7443. https://doi.org/10.37600/ekbi.v4i2.324

Prasetyo, M. A. M. (2022). Pesantren Efektif: Studi Gaya Kepemimpinan Partisipatif. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i1.159

Qorimah, E. N., & Laksono, W. C. (2023). Keterlibatan Guru dalam Proses Perkembangan Kemandirian Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1391–1397. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5180

Rohiyatun, B. (2018). Analisis Keterlibatan Guru dalam Pengambilan Keputusan (Kajian Teoritis Organisasi Sekolah). Jurnal Visionary: Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 1(1), 53–59.

Simanjorang, R. R., & Naibaho, D. (2023). FUNGSI SEKOLAH. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Sinaga, R. S., Turnip, H., Parded, R., & Hutagalung, T. L. (2022). Peranan dan Fungsi Kepemimpinan dalam Pendidikan yang Efektif dan Unggul. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 1(4), 161.

Sofian, S., Fadilah Hasibuan, R., Syukri, M., & Islam Negeri Sumatera Utara Abstract, U. (2023). Unsur-Unsur Pengorganisasian Sekolah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6), 550–557. https://doi.org/10.5281/zenodo.7785952

Solikin, A., Fatchurahman, M., & Supardi, S. (2017). Pemimpin Yang Melayani Dalam Membangun Bangsa Yang Mandiri. Anterior Jurnal, 16(2), 90–103. https://doi.org/10.33084/anterior.v16i2.41

Sulistiani, I., & Nursiwi Nugraheni. (2023). Makna Guru Sebagai Peranan Penting Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1261–1268. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i4.2222

Sutaga, I. W. (2022). Tingkatkan Kompetensi Guru Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Inovasi, 8(9), 58–65.

Tarmizi, A., & Hutasuhut, J. (2021). Jurnal Bisnis Mahasiswa Pengaruh Motivasi Kerja Dan Gaya Kepemimpinan Partisipatif Terhadap Kinerja Aparatur Sipil Negara Pada Kantor Camat Perbaungan Kabupaten Serdang Bedagai. Bisnis Mahasiswa , 2(1), 24–33.

Teguh Pamungkas, Jamrizal Jamrizal, & Kasful Anwar Us. (2024). Kepemimpinan Partisipatif,Delegasi,Dan Pemberian Kewenangan. Jurnal Manajemen Riset Inovasi, 2(2), 99–110. https://doi.org/10.55606/mri.v2i2.2488

Ummah, M. S. (2019). Teori Dan Dasar Kepemimpinan. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_sistem_pembetungan_terpusat_strategi_melestari

Wandi, D. (2022). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Partisipatif Dan Iklim Organisasi Terhadap Kepuasan Kerja Karyawan Pada Pt. Tristar Mandiri Serang. Desanta Indonesian Of Interdisciplinary Journal, 4(3), 522–527.

Yulk, G. (2005). Kepemimpinan dalam Organisasi ( eli Tanya (ed.); Kelima). PT Indeks.

Yusrina Ayu Setiani, Rheza Ray Farandy, & Moch. Isa Anshori. (2023). Kepemimpinan Dan Gaya Manajemen : Studi Literature. Jurnal Riset Dan Inovasi Manajemen, 1(3), 238–255. https://doi.org/10.59581/jrim-widyakarya.v1i3.804

Zulfah, A. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kepuasan Kerja Guru Pegawai Negeri Sipil Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Di Eks Kawedanan Indramayu. Edum Journal, 6(1), 55–79. https://doi.org/10.31943/edumjournal.v6i1.136

Downloads

Published

2025-06-30